Osoite
Rauhankatu 5B, 20100 Turku
Soita
044 2000 112
Ota Yhteyttä
info@ollilauren.fi
Aukioloajat
Katso varauskalenteri

Mitä eroa on klassisella- ja urheiluhieronnalla?

Urheiluhieronnassa sovelletaan klassista hierontaa, joten ne eivät poikkea toisistaan kovinkaan paljon. Molemmat hoitomuodot perustuvat samoihin otteisiin, mutta urheiluhieronnassa hierotaan enemmän poikittain, ja huomioidaan urheilijan tarpeet.

Varaa aika hierontaan

Kuinka usein hierontaan?

Hierontaan hakeudutaan yleensä vasta silloin, kun ongelmat alkavat vaivaamaan. Suosittelen käymään hieronnassa ennaltaehkäisevästi 2 viikon - kuukauden välein. Huomioon pitää ottaa hierrottavan lähtötilanne. Ongelmaperäisissä tapauksissa suosittelen useampia hierontoja lyhyemmän ajan sisään ( 2pv - 2vko ). Hieronnan vaikutukset ovat aina yksilöllisiä. Yleensä kuitenkin kaksi - viisi kertaa riittävän ongelman hoitoon.

Treenaaminen hierronnan jälkeen

En suosittele kovaa fyysistä rasitusta hieronnan jälkeen samana päivänä. Hieronnassa lihakset rentoutuvat, ja ne palaavat lepopituuteen. Jos lähdet urheilemaan samana päivänä, niin hieronnan vaikutukset menevät hukkaan mikäli et anna kehosi levetä. Myös loukkaantumisriski kasvaa. Kuitenkin normaaleja kotiaskareita voi suorittaa. 

 

Miksi hieronnan jälkeen olisi hyvä juoda paljon vettä?

Hieronta kiihdyttää aineenvaihduntaa ja lisää imunestekiertoa. Veden juominen on tärkeää, jotta kuona-aineet poistuvat kehosta. Vedenjuonnin unohtuminen hieronnan jälkeen voi aiheuttaa päänsärkyä.

Miksi hieronnan jälkeen saattaa tuntua “huimaavalta”?

Hieronnassa verenpaine laskee ja kehomme sekä mieli rauhoittuvat. Hieronnan aikana kehomme erittää mielihyvää tuottavia hormoneja endorfiinia ja serotoniinia. Hieronnan jälkeiset kokemukset ovat kaikilla yksilöllisiä. Hieronnan lopuksi pyydän sinua nousemaan hitaasti ja lähtemään varovaisesti liikkeelle, mikäli kärsit alhaisesta verenpaineesta.

Miksi lihakset kipeytyvät joskus hieronnan jälkeen?

Lihakset rasittuvat aina hierottaessa. Hieronnasta syntyvä paine voi aiheuttaa lihaksiin pieniä mikrorepeämiä, näistä johtuu lihasten arkuus. Liikunnassa ja varsinkin voimaharjoittelussa mikrorepeämät ovat tavallisia. Arkuus ei ole vaarallinen, vaan ohi menevä ilmiö. Usein arkuus helpottuukin jo muutaman vuorokauden jälkeen. Myös tämäkin kokemus on yksilöllinen kaikille, eikä sitä esiinny jokaiselle.

Muuta Kysyttävää?